Monday, April 25, 2011

الملل

من العنوان شكل البوست مملة
بس مش مهم
أنا حاسس بالملل يبقى ايه المشكلة لو حسستكم بالملل شوية
اعتبره نوع من المشاركة الوجدانية أو بالغلاسة
او اعتبره نوع من العقاب بما انى قلتلك ان البوست مملة فى الأول ومع ذلك لسه مكمل قراية
يبقى حضرتك تستاهل


ليه بنحس بالملل
هل عشان مش لاقيين حاجة نعملها !!!
أنا ورايا حاجات ياما أوى ومع ذلك حاسس بالملل

يمكن عشان نفسى اعمل حاجة مختلفة وجديدة ومش عارف او مش لاقى
ممكن
بس أكيد مش ده السبب الوحيد

فى تفسيرى للملل أعتقد انه بالمقام الأول نتيجة التزامات بيضعها الانسان على نفسه أو بتوضع عليه بس فى جميع الأحوال مبيكونش مهتم أو مستمتع ومتشوق انه يقوم بالالتزامات دى
مش بالضرورة يكون رافضها
بس مش متشوق ومتحمس انه يقوم بيها

سبب تانى للملل فى رأيى هو الكسل
الكسل انك تبدأ عمل ما يخليك فى حالة شعورية متبلدة
لا انت قمت بالتزام عليك يشغلك ولا انشغلت عنه بعمل أكثر تشويقا

!!! أو ان الكسل نتيجة للملل

مش مشكلة مين اللى بيجيب التانى الموضوع اشبه بالبيضة والفرخة
بس المهم انهم مرتبطين ببعض وأشبه بمتلازمة

وأعتقد فى رأيى ان الثنائى اللعين ده "الكسل والملل" يمثل الطريق الملكى للفشل

طيب ايه بقه الطريق الملكى للنجاح ؟؟

ممكن اتكلم عليه مرة تانية لانى بصراحة ملان جدا وكسلان جدا
فمتستنوش من واحد كسلان وملان يكلمكم على النجاح
مش انهاردة على أى حال

وكل شم نسيم وأنتم بخير :)

1 comment:

  1. :D :D
    رؤية تحليلية عميقة للملل
    بس بيتهيألي انك لسه موصلتش لقمة الملل
    لان لو وصلتله مكنش يبقى عندك صبر تحلله بالشكل ده

    بصراحة كل أسباب الملل اللي كتبتها مقنعة بس اعتقد ان الكسل بالنسبالي هو نتيجة للملل مش سبب لان انا لو زهقان من حاجة و ملان منها هكسل اعملها لكن لو انا بحبها مش هكسل
    يعني من غير ملل مفيش كسل
    و احيانا الكسل لو اتوجد لوحده بيكون مسلي
    ^__^

    و يا ريت تقولنا ضروري على الطريق الملكي للنجاح علشان نفسي اعرفه لان الملل و الكسل هما الطريق اللي مش محتاجين وصفة مخصوص و كل الناس بتتقنهم كويس قوي
    :)

    و تعليقا على اول جزء خالص , اعتقد ان انا استهال علشان اللي شدني اصلا للبوست هو عنوانها
    ^__^

    ReplyDelete